tisdag, december 2

Intressant och inspirerande

Hej allesammans.
Riktigt härligt med ett satsande team i Falun/Dalarna!
Jag kommer snart att lägga ut en åkarpresentation av mig själv men vi börjar med ett inlägg från dagens träningspass.

Idag var det maxtest i styrka på programmet. Kan så här i efterhand summeras med ordet intressant.
Testet, som bestod av fem övningar (frivändning, knäböj, liggande rodd, marklyft och bänkpress), gav både glädjande och lite missnöjda resultat. Något som först bör tilläggas är att innan vi drog igång styrketräningen, för ca 1 månad sen, hade varken Carl eller jag kört dessa övningar mer utförligt. Vi hade bara "känt på" några av dem. Vi har även under denna period enbart kört 4 x 10 rep på varje övning. Nu när detta testet är gjort ska vi gå ner på 5 x 5 rep med mera vikter, för att se hur vi utvecklar vår maximala styrka till nästkommande test.

Testresultaten kommer jag att lägga ut så fort jag fått dem skickade till mig.

Det positiva från dagens pass är att jag persade i bänk (90 kg, nära på 92.5 kg ;) ) och att det var j'vligt kul att maxa lite. Det som var mindre positivt, eller det är egentligen dumt att klaga då jag som sagt sällan kört dessa övningar innan, var att jag tyckte att jag underpresterade i knäböj (102.5? kg). Jag tyckte att jag hade mycket mer kräm i benen men jag tappade hållningen i kroppen så jag orkade inte gå upp.
Men nu när vi har lagt upp ribban är det bara att köra på och höja sig rejält till nästa test! Det kommer att bli en intressant utveckling.

Imorgon är det 10 x 500m på roddmaskinen. En liten uppladdning inför 2000m-testet på fredag!

Over and out /Anders Backéus

0 kommentar(er):